Boekrecensie ‘Verleiden op Internet’

19 mei 2011 om 14:05

"Hoe maak je een website onweerstaanbaar?" Dat moet iedere gepassioneerde webdesigner wel lekker in de oren klinken. Maar ´Verleiden op Internet´ van Aartjan van Erkel is geen boek over webdesign. Of toch wel een beetje?

Het boek verbindt kostbare kennis uit psychologie, marketing, eyetracking en usability onderzoeken over het gedrag van mensen op websites. Hoe kun je bezoekers daarbij helpen en hoe kun je ze beïnvloeden?

Door wie en voor wie?

Aartjan van Erkel (1970) is een freelance internet copywriter. Hij heeft zijn reputatie verdiend als webredacteur voor onder andere Microsoft, SNS Bank, Nuon en Ditzo. Via Twitter en zijn website schrijvenvoorinternet.nl trakteert hij lezers op tips over verleiden en overtuigen op internet. Vaak gaan deze tips over schrijftechnieken, maar ook over usability, user experience en zoekmachine optimalisatie.

Interessant dus voor koppige webdesigners*, stoffige webredacteuren en gladde webmarketeers.

* webdesigners als in: usability experts, graphic user interface designers, interaction designers, frontend developers enzo…

Een cover met een knipoog

De kaft van het netjes afgewerkte boek valt wel op. Een door Roy Lichtenstein geïnspireerde cover in kanariegeel en diep blauw, met -zeer gedurfd- Comic Sans voor de begeleidende teksten. Not done zou je in eerste instantie zeggen, maar het geheel is zeer gepast en geslaagd.

Skip Intro

Gevat is Aartjan wel. Elk boek heeft een voorwoord, of op z´n internets, een ´intro´. En intro’s zijn er om te skippen vindt de schrijver. Zie jij die Flash Splash intro´s uit 1999 ook weer voorbij vliegen? Toch zegt hij in het voorwoord zinvolle dingen over ons onbewuste gedrag op internet en hoe je dat gedrag kan ´sturen´.

Vliegensvlug zaken doen

Het 232 pagina´s tellende boek is in scanbare en hapklare stijl geschreven. Net als op het internet. In sneltreinvaart wordt je onderricht in de volgende zaken:

Voor een webdesigner een waardevol boek, want van nature ben je geen verkoper, maar een ontwerper. Indirect leer je betere layouts, interfaces en designs te ontwerpen door het geel-blauwe boek. En betere teksten te schrijven!

Geloof niet altijd de webbouwer

In ´Verleiden op Internet´ adviseert Aartjan van Erkel om niet altijd de webbouwer te geloven als het gaat over communicatie en gebruikersvriendelijkheid. Daar heeft hij vaak gelijk in. Maar ik hoop dat het niet lang duurt voordat hij zijn mening moet herroepen. Webbouwers zouden echt meer moeten weten over webschrijven, usability en user experience (UX). Een win-win combinatie natuurlijk.

Heeftstijl oordeelt

Aartjan heeft zijn zaakjes op orde. Hij weet waar hij over schrijft in een no nonsense stijl die voor iedere website eigenaar te begrijpen is. Usability Specialisten en ervaren webschrijvers zullen niet veel nieuws leren uit het boek. Maar webdesigners en front end developers die hun ontwerpen willen verrijken met meer gebruikersvriendelijkheid en goede gebruikerservaringen, kunnen veel aan dit boek hebben.

Niets negatiefs op te merken over de geschreven inhoud. Wel jammer dat de begeleidende screenshots van webpagina’s onscherp en ´wollig´ zijn.

Waar te bestellen

Je kunt ´Verleiden op Internet´ van Aartjan van Erkel voor € 19,95* bestellen op:

* Exclusief eventuele verzendkosten, hè…

Heb jij het boek al gelezen? Vond je het geniaal leerzaam of te flauw om te vermelden? We zijn erg benieuwd naar je mening. Laat je een reactie achter?

Video: ´Verleiden op Internet´

Winnaars Retweet actie

Van Aartjan mochten we 3 exemplareren verloten onder de lezers van Heeftstijl. De winnaars zijn:

Erg veel leesplezier met het boek!

Over de auteur

Edgar Leijs
Edgar Leijs is een ervaren webdesigner en vaste redacteur van Heeftstijl. Woont in de hoofdstad en runt vanaf elke plek met WiFi een kleine internet design boutique: Turnyourhead360. http://www.turnyourhead360.nl
  • kuit

    Commic Sans :(

  • http://www.aartjanvanerkel.nl Aartjan van Erkel

    Goede recensie Edgar, interessant om te lezen hoe je vanuit webdesigners-perspectief tegen het boek aankijkt.

    Opmerkingen over het lettertype op de cover had ik verwacht op Heeftstijl 😉 The font everybody loves to hate! Ik hou er ook niet zo van, maar vind het in dit ontwerp eigenlijk wel passend.

    Hate-site http://www.comicsanscriminal.com keurt het trouwens ook goed. Die zegt namelijk dat dit font in sommige gevallen wel kan, oa 'when you're designing a comic'.

    Heb via Twitter al verschillende enthousiaste reacties van webdesigners gekregen op de inhoud van het boek, ik zou het leuk vinden om ook de mening te lezen van de lezers van Heeftstijl!

    • http://twitter.com/edgarleijs @edgarleijs

      Ik ben ook erg benieuwd naar de mening van mensen die het al gelezen hebben!

      • http://www.radix-tekst.nl Erik Weijers

        lol@ comicsans discussie. Dit is mijn recensie, vanuit het perspectief van webschrijver: http://bit.ly/jnzVn9

  • http://www.ivobosma.nl Ivo Bosma

    Leuke review, die uitnodigt om het boek te gaan lezen (heb hem al een tijdje thuis liggen). Helaas liggen er nog een boek of 10 op mijn 'to read' stapel…

    @Aartjan @kuit: ik vind de comic sans in dit specifieke geval wel bij de cover passen

  • http://www.greenorange.com Thijs

    Heb het boek sinds gisteren in m'n handen gekregen. Ben benieuwd lijkt me een goed en leuk boek.

  • http://www.2inspireyou.com Benke

    Dit boek heb ik aan m'n verlanglijstje toegevoegd. Komt naast een boek als "Don't make me think" van Steve Krug te liggen… Het worden wel veel boeken over usability e.d., dus moet wel kritisch kijken welke boeken ik wel en niet koop. Ik blijf ten slotte wel webdesigner en geen usability consultant o.i.d.

  • Pingback: Recensie + 3 weggeefexemplaren op Heeftstijl.nl « Verleiden op internet – Aartjan van Erkel()

  • http://www.ivobosma.nl Ivo Bosma

    @Erik Weijers: hele mooie en boeiend geschreven review!
    @Benke: ik denk dat dit veel breder toepasbaar is dan usability, dus zeker een aanrader

  • http://www.maudebbekink.nl Maud Ebbekink

    Verleiden op Internet is zeker een aanrader. Het boek inspireert je om kritisch naar een website te kijken en actief op zoek te gaan naar verbeterpunten. Aartjan is er daarnaast uitstekend in geslaagd om wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar praktische tips.

    Mijn uitgebreide recensie vind je op mijn website: http://bit.ly/jjDKRN

  • Paul Cats

    Ik heb het boek helemaal gelezen. Het werkt absoluut inspirerend al is het wel wat anders om er over te lezen dan de informatie werkelijk zelf te gebruiken.
    Waarschijnlijk moet ik het nog een keer lezen maar dan per hoofdstuk en niet achter elkaar.