Een browser? Wat is dat?

Column
7 januari 2010 om 10:00

“Chrome van Google. Een snelle, nieuwe browser. Voor iedereen.” De oplettende Nederlander zal het niet zijn ontgaan: de campagne van Google ter promotie van haar browser. In winkelstraten, bushokjes, op het perron, zelfs paginagroot in de kranten vertelt Google over een browser genaamd Chrome. Een browser voor iedereen. Maar of dit een campagne is voor iedereen? Jij en ik weten (hopelijk!) precies waar Google het over heeft. Na het aanschouwen van de zoveelste abri, bij een bushokje ergens in Nijmegen, besloot ik om de wachtende studente naast me de volgende vragen te stellen.

“Zie je deze reklameposter? Weet je waar het over gaat?” vraag ik haar. “Euh… het is iets van Google… maar wat precies, al sla je me dood” antwoordde ze met een glimlach. De hamvraag: “Weet je überhaupt wat een browser is?” vervolgde ik. “Geen idee… een soort website of zo?”

Verbazingwekkend eigenlijk: uitgerekend een studente – die dagelijks haar mail checkt, haar lesrooster online raadpleegt, online onderzoek doet voor een scriptie, haar vrienden en vriendinnen krabbelt op Hyves – weet niet wat een browser is. Zal ik het eens vergelijken met een auto? Stel je voor: ik weet hoe ik er een moet besturen. Maar ik zou niet weten dat het apparaat zelf de naam “auto” draagt. Sterker nog, ik ben me er niet eens van bewust dat het ding een merk en typenummer heeft, dat het bijvoorbeeld een Volkswagen Golf is. Misschien past een Toyota of Ferrari wel veel beter bij me, maar hoe kom ik daar achter als ik niet eens weet dat ik die keuze heb?

Onnozel

Is die studente dan werkelijk zo onnozel? Ik besloot dezelfde vragen te stellen aan wat vrienden en familie. Maar of ik ze nu stelde aan Jaap, een 24-jarige technisch tekenaar, Terry, een 34 jarige kok, Renate, een 30-jarige accountant, niemand van hen kon me precies vertellen wat nu een browser is (en bedenk dat al deze mensen vrijwel dagelijks gebruik maken van het internet!). Het blijkt overigens dat ik niet de eerste ben die deze verwarring moet constateren (Update: in Nederland deed Thomas van Dijk een paar weken terug een vergelijkbaar onderzoekje). Ook Google is zich heel erg bewust van dit “probleem”.

Wie is de doelgroep van deze campagne? Vreemdgenoeg lijkt het wel alsof de dagen dat de gewone, gemiddelde internetter denk dat dat “blauwe e-tje” het internet is, voorbij zijn. Browserstatistieken laten zien dat alternatieven als Firefox en Safari meer worden gebruik dan ooit tevoren. Blijkbaar weten mensen nu dat ze hun trabantje kunnen inruilen voor een snelle, moderne, energiezuinige auto die voldoet aan de veiligheidseisen van vandaag de dag.

Verlicht

Een andere verklaring is dat wij – als bedenkers, ontwerpers en ontwikkelaars van websites – onze vrienden en vriendinnen, broers en zussen, vaders en moeders na de zoveelste malware-infectie op hun laptops omgedoopt hebben tot Firefox/Safari/Opera/Chrome-gebruikers. “Van dat blauwe e-tje krijg je alleen maar ellende op de computer, gebruik dit maar”.

Misschien is het onze taak om als “verlichte” websurfers mensen bewust te maken van het bestaan van de browser en het brede scala aan soorten ervan. En misschien heeft Google juist die onwetende mensen als doelgroep, met de doelstelling hen wakker te schudden. Laten we hopen dat de campagne in die zin succesvol zal zijn. Voordat we het weten cruised iedereen op de internetsnelwegen met moderne, snelle en veilige auto’s en zullen we voorgoed afscheid nemen van die verouderde, trage, onbetrouwbare en vervuilende trabanten… als je begrijpt welke ik bedoel!

Over de auteur

Carsten Altena
Carsten Altena is een grafisch ontwerper met een affiniteit voor clean, lean, user-centered en toegankelijk webdesign. Naast grafisch ontwerp heeft hij ook veel ervaring als front-end developer, en was hij een van de eersten in Nederland die webstandaarden zoals XHTML en CSS omarmden. http://www.carstenaltena.nl/creeert/
  • Pingback: Tweets die vermelden Niets gevonden voor Kollum Een-browser-wat-is-dat -- Topsy.com()

  • http://www.carstenaltena.nl Carsten Altena

    Thanks. Wat de insteek ook is van Google met deze campagne (Joost's vermoeden is een interessante), laten we hopen dat het op zijn minst het bewustzijn van de "leek" aanwakkert mbt browsers. Zodat zij bijvoorbeeld weten dat er keus is, dat een browser iets is wat kan verouderen, dat updates relevant zijn.

    Tja, Google wil overal zijn, dus ik begrijp de waarom ze browser in het leven roepen. Die nieuwe google phone lijkt me wel cool… ik verander langzaam in een Google-fanboy!

  • http://www.ewoutwinkelman.com Ewout

    Leuk interessant artikel! Mijn eerste reactie op de "What is a browser"-actie van Google een poos terug was, "Huh? Dat weten we toch allemaal. Waarom doen ze dit".

    Blijkt dus nog niet zo gek te zijn geweest, die actie van ze…

  • http://intensedebate.com/people/milanvanbruggen Milan

    Zeker niet. En het werpt z'n vruchten af: 8,5% marktaandeel (november 2009)
    http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats….

  • Leendert

    Leuk artikel. Ik vroeg me hetzelfde af toen ik de advertenties van Google zag. Zouden mensen wel begrijpen waar het over gaat? Een wat meer laagdrempelige reclame had misschien wat meer mensen bereikt.

    Toch apart dat Google hier zoveel energie en geld in stopt. Het lijkt mij allemaal een beetje af te wijken van hun core-business. Een eigen browser, eigen OS, en zelfs eigen mobiele telefoon heeft toch weinig meer direct te maken met het online vindbaar maken van zoveel mogelijk informatie? Ontwikkelingen als google maps en google books sluiten daar veel beter op aan imho.

  • Joost

    Ik vermoed dat deze campagne vooral te maken heeft met het komende browser keuze scherm dan windows moet gaan tonen bij het installeren.

  • http://ondoordachtblog.nl/ Thomas

    Dit probleem heb ik twee weken geleden zelf ook al gezien. Ik had er toen al een stukje over geschreven op mijn blog. Leuk om te zien dat anderen er ook zo over denken!

  • http://intensedebate.com/people/milanvanbruggen Milan

    Ik denk dat Google vooral hoog inzet op OS en webbrowser om gedrag van de gebruiker te kunnen 'tracken'. Deze informatie is tegenwoordig zeer waardevol. Met die informatie kan Google haar zoekresultaten/advertenties weer afstemmen op de gebruiker.

    • http://twitter.com/rutgersmit @rutgersmit

      Google doet alles (nou, ok, het meeste) vanuit de filosofie 'informatie overal en altijd'. Ik ga er derhalve vanuit dat Chrome -de browser- slechts een kapstok is voor iets groters. Dit hoeft niet per se Chrome OS te zijn maar wel andere infobesitas-functionaliteit. Ik denk hierbij aan het tonen van gerelateerde informatie mbt de content die je op dat moment aan het bekijken bent.

  • http://www.carstenaltena.nl Carsten Altena

    Damn, dacht ik een keertje origineel te zijn… heheheh.

  • http://www.ivobosma.nl Ivo Bosma

    Ik ben ook wel benieuwd wat het idee van Google hierachter nou precies is.

    @Carsten: in elk geval ben je niet de enige die vragen hierover heeft

    @Thomas: leuk stukje op je blog

  • http://intensedebate.com/people/milanvanbruggen Milan

    ^ Wat hij zegt 😉

  • http://twitter.com/edgarleijs @edgarleijs

    Het is duidelijk dat offline campages voor online producten wel kan werken… ik wordt wel een beetjes scheel van die Google posters. Op de kop van de Zeedijk #020 hangt een enorme Google ad… pfoe zeg! Mag het een Chrometje minder?

    Ik vraag regelmatig in mijn omgeving aan 'leken' wat een browser is en dan krijg ik dezelfde antwoorden als in het filmpje op Rotterdam Centraal… Dan leg ik het geduldig uit… :)

    Het gaat Google niet om in het vindbaar maken van informatie, maar advertentie inkomsten. Door alles van je te weten via je surfgedrag (Chrome en Search), e-mail (Gmail), sms-jes en lokatie (Nexus), kunnen ze zeer gericht advertenties plaatsen. Dat is hun verdienmodel… o.0

  • http://twitter.com/edgarleijs @edgarleijs
    • http://www.ivobosma.nl Ivo Bosma

      Langs de A28 bij Zwolle hangt ook zo'n ad, maar het viel me op dat de leesbaarheid slecht is. Zelfs stilstaand in de file is het niet te lezen. Usability fail 😉

  • http://www.hertje.com Hertazoid

    Laatst Chrome op mijn mac geinstalleert.. is inderdaad snel maar kan verder niks.. soort van spartaanse buggy versie van safari.. meer iets voor peecee users die safari niet kennen denk ik? stuur al jullie pc klachten naar: ikhaatmac@heeftstijl.nl.. dank u!

  • http://blog.wahey.eu Sandor

    Dat mensen over het algemeen niet weten wat een browser is hadden ze bij Google al een keer aan den lijve ondervonden:
    [youtube o4MwTvtyrUQ http://www.youtube.com/watch?v=o4MwTvtyrUQ youtube]

    • http://blog.wahey.eu Sandor

      Scratch that. Het linkje stond natuurlijk al in het artikel.

      • carsten altena

        😛

  • http://www.santhos.nl Thomas

    Grappig artikel! Je staat er niet bij stil inderdaad… ik moet ook altijd wel lachen om mensen die denken dat Google het internet is en url's intikken in het zoekveld van Google :-) Laat staan dat ze inderdaad weten wat een browser is.

    Maar goed, het aandeel van Chrome lijkt inderdaad wel toe te nemen! Tsja, het zal Google ook eens niet lukken.

    Heej, druppelt net binnen in mijn rss reader: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100112_r

  • http://intensedebate.com/people/milanvanbruggen Milan

    Nog een interessant artikel gevonden: Why did Google build a phone and a browser: http://designbygravity.wordpress.com/2010/01/12/w

  • Pingback: Wat is een browser? « Webdesign Amersfoort()