WordPress databasefout: [Can't create/write to file '/tmp/#sql_4174_0.MYI' (Errcode: 13)]
SHOW FULL COLUMNS FROM `wp_options`

WordPress databasefout: [Can't create/write to file '/tmp/#sql_4174_0.MYI' (Errcode: 13)]
SELECT t.*, tt.*, tr.object_id FROM wp_terms AS t INNER JOIN wp_term_taxonomy AS tt ON tt.term_id = t.term_id INNER JOIN wp_term_relationships AS tr ON tr.term_taxonomy_id = tt.term_taxonomy_id WHERE tt.taxonomy IN ('category', 'post_tag', 'post_format') AND tr.object_id IN (3557) ORDER BY t.name ASC

Het nut van een 404 pagina - Heeftstijl.nl - Nederlands webdesign magazine

Het nut van een 404 pagina

15 juli 2010 om 12:11

En hoe je deze nog nuttiger kan maken door hiermee een goed doel te steunen

Elke site kent één of meerdere pagina’s die er niet (meer) zijn maar die wel worden geraadpleegd. Iemand heeft ze gebookmarkt of typt het adres verkeerd in. Een verwijzing is niet goed overgenomen in een e-mail of er staat een link naar de verwijderde pagina op een andere site. De pagina kan ook nog verschijnen als zoekresultaat in Google.

Elke site laat dan een niet gevonden melding zien, een zogenaamde 404 pagina. Omdat hier weinig aandacht aan wordt besteed is de pagina vaak doelloos. De eigenaar van een site weet niet van het bestaan of is zich niet bewust van het belang hiervan. Wat is precies het nut van een 404 pagina? En hoe geven we aan deze melding extra attentiewaarde?

Hoe wordt er nu omgegaan met een niet gevonden melding?

Volgens 404 Error pages leidt gemiddeld 7% van de bezoeken aan een site naar een 404 pagina. Op basis van de webstatistieken die ik te zien krijg, lijkt me dit percentage aan de hoge kant. Het precieze aantal is sterk afhankelijk van het karakter van een site; bijvoorbeeld het aantal keren dat er een update wordt geplaatst.

De wijze waarop er inhoud wordt gegeven aan de niet gevonden melding loopt ook uiteen. Helaas verschijnt er maar al te vaak een weinig klantvriendelijke tekst als “the requested URL was not found on this server. Apache /2.059 (Unix) PHP/5.2.2. Server at….” in beeld. Of er wordt je kortaf verteld wat je zelf ook wel hebt gezien: “helaas, de door u opgegeven pagina is niet gevonden”.

Een automatische verwijzing naar de homepage is een andere oplossing die veel wordt toegepast. Een keuze die in mijn ogen alleen maar verwarrend werkt en waarmee geen goede service wordt verleend aan de bezoeker van de site. Voor de indexering van de site zelf is dit zeker geen goede keuze. Een zoekmachine als Google ontvangt zo vaak geen melding dat de opgevraagde pagina niet bestaat waardoor deze in het zoekresultaat blijft verschijnen*.

Wat moet er wel op een 404 pagina komen te staan?

Een 404 pagina moet een goede service verlenen aan de sitebezoeker en een bijdrage leveren aan de indexering van de site. Mocht een pagina niet beschikbaar zijn, dan moet dit op een heldere wijze worden verteld, bij voorkeur met de mogelijke verklaring hiervoor. De bezoeker moet hierna verder worden geholpen bij zijn zoektocht. Die hulp kan bestaan uit een link naar de homepage van een site, een sitemap of een zoekfunctie. Tot slot kunnen ook contactgegevens op de 404 pagina worden gezet om de gewenste informatie aan te vragen en / of melding te maken van de fout.

Een 404 pagina behoort altijd onderdeel uit te maken van een website en bij voorkeur binnen de gebruikte lay-out / template te worden geplaatst. De bezoeker heeft zo verschillende keuzes om zijn weg te vervolgen en ook uit grafisch oogpunt is dit aan te bevelen.

Hoe wordt er aan de 404 pagina extra attentiewaarde gegeven?

Kortom, een niet gevonden melding verdient alle aandacht. En hoewel niemand op de melding zelf zit te wachten, kan extra attentiewaarde absoluut geen kwaad. Op het web zijn hier vele voorbeelden van te vinden, bijvoorbeeld op fab404 en op Pattern Tap. Pagina’s zoals die van Bol.com en Heinz zorgen voor een stuk merkbeleving. Toch ben ik van mening dat met deze melding nog meer mee te doen is. Onder de naam ‘404SPONSORING’ heb ik pas geleden het initiatief gelanceerd “Sponsor met je 404 pagina een goed doel”.

De 404 pagina wordt op deze manier een symbool voor een situatie waar aandacht aan moet worden besteed, een goed doel waar stil bij gestaan moet worden. Met 404SPONSORING wil ik eigenaren van sites in staat stellen een goed doel te sponsoren met hun 404 pagina. De sponsoring bestaat uit publicitaire aandacht voor het gekozen doel. Om de plaatsing van de ‘gesponsorde’ 404 pagina’s te bevorderen worden er op termijn plugins /extensies uitgebracht voor verschillende contentmanagementsystemen. Als eerste komt er een extensie voor WordPress.

Ik zoek verder vormgevers, illustratoren, fotografen, cartoonisten die een 404 pagina willen maken voor een goed doel. Dit ontwerp legt een link tussen het goed doel en het fenomeen 404 pagina en kan een illustratie zijn, een foto en op termijn zelf een korte video. Na enkele voorbeelden zijn er nu op www.404sponsoring.info de eerste oproepen te vinden van begunstigde goede doelen. Op dit moment zijn dat de Bart de Graaff Foundation en de Nederlandse Nierstichting. Naar alle waarschijnlijkheid breidt het aantal begunstigde goede doelen de komende tijd verder uit.

Wil jij voor deze doelen een 404 pagina maken? Dan nodig ik je hierbij van harte uit. Meer informatie vind je op www.404sponsoring.info of stuur me anders een mail. Adres: peter@404sponsoring.nl. Alvast bedankt!

Een handig middel om te controleren of je site beschikt over een goede ‘404 niet gevonden melding’ vind je op www.404checker.com/404-checker. Geef hier een URL op van een fictieve pagina op jouw site. Bijvoorbeeld www.domeinnaam.nl/123. Krijg je een “200 ok” melding, dan denkt Google dat de pagina bestaat en heb je werk te doen.

Over de auteur

  • http://kayenta.nl Meinaart v. Straalen

    Ik heb vorig jaar een stukje geschreven over 404 pagina's. http://www.kayenta.nl/weblog/2009/gebruiksvriende

    Google biedt hier een mooie dienst voor aan voor een slimmere 404-pagina. Wel mooi initiatief van die gesponsorde 404 pagina's maar je wilt uiteindelijk natuurlijk wel dat mensen alsnog vinden op jouw website waar ze naar op zoek zijn.

    Een hoop 404 pagina's kunnen voorkomen worden door bij het overgaan naar een nieuwe websites de oude URL's te rewrittern naar hun nieuwe variant. Bekendste voorbeeld waarbij dit is misgegaan is de Rabobank die op die manier een goede ranking in Google kwijtraakte.

  • http://www.carstenaltena.nl/creeert/ Carsten Altena

    Goed artikel! Interessant dat een 404 pagina een glimlach op mijn gezicht kan toveren…

  • http://www.energievergelijken.info pascal

    Vind 404 pagina's waar grafisch aandacht is besteed altijd leuk. Als je er per ongeluk op komt ben je toch geïnteresseerd in de website en zal je minder snel wegklikken.

  • Pingback: rosettalingua.nl | katerconcepts()