Interview met Vitaly Friedman van Smashing Magazine

24 juni 2010 om 13:11

Over de toekomst van blogs en jezelf pushen tot het uiterste

Logo Smashing Magazine

Tijdens The Future Of Web Design (FOWD) 2010 in Londen sprak Heeftstijl met Vitaly Friedman. Wie?

Vitaly is hoofdredacteur en mede oprichter van Smashing Magazine (opgericht in 2006) en is ‘s werelds meest succesvolle webdesign blog. Deze “über geek” is geboren in Wit-Rusland en woont sinds zijn zestiende in Duitsland. Met amper veertien jaar levenservaring schreef Vitaly zijn eerste artikel voor een Wit-Russisch computerblad. We ontmoeten elkaar in de All Bar One vlak bij The Brewery, waar het FOWD evenement plaatsvindt.

Geen avatars maar echte levende mensen

Vitaly Friedman (image courtesy of Stefan Nitzsche)

HEEFTSTIJL: Hi Vitaly, we ontmoeten elkaar hier in Londen tijdens een groot webdesign evenement. Waarom vind je het belangrijk om aanwezig te zijn bij een webconferentie als The Future Of Web Design (FOWD)?

VITALY: In ons web wereldje praten, discussiëren en schrijven we online over ontzettend veel onderwerpen. Ik vind het belangrijk om conferenties te bezoeken zoals deze, omdat je de mogelijkheid krijgt om mensen, waarmee je normaal gesproken alleen een ‘stille communicatie’ hebt, een gezicht te geven. Door hier aanwezig te zijn, krijg ik echt het gevoel dat ik bij een gemeenschap hoor en krijg ik een frisse kijk op de vraagstukken die nu actueel zijn, zoals CSS3, en de issues die nog meer vorm moeten krijgen, zoals HTML5.

Ik kom hier in Londen niet alleen voor de sprekers en de workshops, maar ik kijk en luister vooral ook naar de deelnemende professionals, semi-professionals en studenten. Wat doen ze? Wat maken ze? Waar zijn ze enthousiast over? Deze bronnen zijn erg nuttig als je schrijft over webdesign. Je kunt heel theoretisch op zolder verstopt achter je laptop gaan zitten schrijven, maar als iets in de praktijk niet blijkt te werken, dan bereik je jouw lezerspubliek niet. En ons publiek is de mij-hou-je-echt-niet-voor-de-gek webgemeenschap, en ja, een web gemeenschap bestaat dus wel degelijk!

Geanonimiseerde helden

HEEFTSTIJL: We komen tijdens FOWD een heleboel ‘Web Celebrities’ tegen zoals Sarah Parmenter, Paul Boages, Jon Hicks, Molly Holzschlag èn Vitaly Friedman (Vitaly sputtert nu en probeert op een verlegen manier zijn sterren status te ontkennen). Heeftstijl ziet je professionaliteit en de hoge kwaliteit van jouw schrijfstijl als inspirator en voor mij persoonlijk ben je een ‘Web Hero’ of je wilt of niet! Heb jij eigenlijk een ‘Web Hero’?

The Future Of Webdesign (image courtesy of Stefan Nitzsche)

VITALY: Hmmm… Er is dus iemand die ik al heel lang ken, hij is ook een freelancer, maar ik vertel je niet wie hij is, want hij is namelijk erg verlegen (is het The Gimp? The Stig?). Hij heeft mij echt laten zien wat aanpakken is! Toen websites nog steunden en kreunden op geneste tabellen, het was ergens in 1999, zat hij dus al gepassioneerd te experimenteren met CSS… om te kijken wat het was, wat je er mee kon en ook wat je er niet mee kon.

Tot op heden is hij zo gemotiveerd om uit alles te halen wat niet mogelijk lijkt en is hij extreem vastberaden om met de technieken die pas overmorgen beschikbaar zijn nú al aan de slag te gaan. Deze jongen, wiens naam ik dus niet noem (is het toch Pino of Schumacher?) en eigenlijk al die andere onbekende designers en developers, die tussen het werk door experimenten doen met CSS, technieken ontwikkelen in JavaScript en tutorials schrijven en dat met ons delen, zijn eigenlijk allemaal helden.

Ik kan dus nu natuurlijk grote namen noemen uit de web industrie, maar de echte ‘Web Heroes’ zijn voor mij alle anonieme mensen die dag in, dag uit weer hun bijdrage leveren aan de ‘Web Community’.

Fasten your seatbelts

HEEFSTIJL: Van een jonge webdeveloper tot de hoofdredacteur van het grootste online webdesign magazine ter wereld. Zie je jouw carrière als een wilde achtbaan rit of toch meer als een wandeling langs een kabbelend bergbeekje met laagscherende libellen en levensechte eekhoorntjes langs de waterkant?

VITALY: Haha, Dat is een aardige vraag! Eigenlijk geen van beide. Als ontwikkelaar ging het wel erg lekker en het werk als redacteur voor SmashingMag was in het begin veel meer een hobby, dat voor mij trouwens nog een doel had: namelijk het aanleggen van een goede bibliotheek, waar ik dingen op kon zoeken als ik daar de behoefte aan had.

De tijd verstreek en het werk als redacteur van Smashing Magazine werd steeds arbeidsintensiever. Op een gegeven moment was het onmogelijk geworden om de twee goed te combineren. Het geluk is uiteindelijk dat ik van schrijven, brainstormen en redigeren hou. Ik vond een goede balans tussen alle dingen die ik mijn hele leven wil doen en de dingen waar ik erg enthousiast over ben.

Redacteur worden was niet mijn jongensdroom, maar ik ben echt gelukkig met mijn werk en ben blij dat ik met dit beroep mijn kostelijke brood kan verdienen.

Offline vallen en al doende opstaan

HEEFTSTIJL: Online Magazine gaat offline. Smashing is erg succesvol, maar we hebben ook allemaal kunnen lezen over de strubbelingen tijdens de publicatie van het Smashing Book. Kan je ons meer vertellen over deze turbulente periode?

The Smashing Book (courtesy- of Wolfgang Bartelme)

VITALY: Inderdaad, het publiceren van een boek blijkt erg moeilijk. We ondervonden onderweg veel problemen, sterker nog, het leek wel alsof we alle problemen tegenkwamen die je tegen kon komen! Het ging mis bij het leveren van de stukken door schrijvers, het printen, het binden van het boek en de distributie ervan.

Feitelijk was het een erg frustrerende en onplezierige ervaring, omdat we niet in staat zijn geweest om de kwaliteit te leveren die we zo graag wilden leveren. Ik ben er wel van overtuigd dat wij nu in staat zijn om deze problemen in de toekomst te voorkomen, want we hebben zeker geleerd van onze fouten en we doen erg ons best om bij de volgende publicaties aan de verwachtingen te voldoen van onze lezers.

HEEFTSTIJL: En waarom zouden alle Nederlandse webdesigners en webdevelopers direct na het lezen van dit interview het Smashing Book moeten bestellen?

VITALY: Ik geloof echt dat het Smashing Book inhoudelijk gezien een zeer sterk en degelijk boek is. Het redactionele proces was echt niet gemakkelijk, maar we hebben er wel voor gezorgd dat de inhoud van het boek relevant, bruikbaar en ijzersterk is. Alle cruciale principes en ideeën van het moderne webdesign zijn in het boek verwerkt.

Ik heb er persoonlijk voor gezorgd dat de inhoud in orde is door het boek 3 keer te herlezen. Als er dus iets verkeerds in staat, dan is dat mijn schuld, maar het Smashing Book is een mooie verzameling regels, richtlijnen, tips, trucs, en oplossingen voor alle webdesigners en webdevelopers.

774,3 Portfolio page tutorials with Neo Classistic striped headers

HEEFTSTIJL: We pakken even een glazen bol erbij. Je hebt in een eerder interview gesproken over de vervuiling van webdesign blogs en publicaties op het internet. Posts als: “3765+ tuts about creating a RSS dog”, en “436 yellow with green dotted Flashy login forms” komen ons eerlijk gezegd de strot uit. Hoe zie jij de toekomst van het bloggen?

Vitaly Friedman

VITALY: Er worden veel artikelen op blogs en magazines gehaast gepubliceerd waardoor de inhoud pover en de schrijfstijl slordig is. Dit gebeurt vaak om even snel te kunnen ‘scoren’. Echter, de meeste artikelen worden geschreven door semi-professionele bloggers die wel goede ideeën hebben, maar niet precies weten hoe ze het fatsoenlijk kunnen presenteren.

Ik denk dat veel bloggers meer geld en tijd zullen moeten investeren in het onderwerp, het vinden van goede bronnen, het zorgvuldig uitvoeren van ‘Proof Reading’ en het maken van bijpassende afbeeldingen. De blog publicaties worden dan een stuk aantrekkelijker en professioneler. Deze manier van werken zal op de lange termijn zeker slagen. Er wordt nu van alles en nog wat ‘ge-post’ op het internet. Het zal straks zeker niet meer voldoende zijn om een half idee slap uit te werken. De kwaliteit van de uitvoering zal doorslaggevend zijn. Lezers worden steeds veeleisender en zullen zonder veel moeite ontdekken dat blog X beter is dan blog F.

Om een ‘Smashing’ artikel te schrijven heb je veel bronnen, tijd en geld nodig. Voor een aantal blogs zal dit commercieel niet lucratief genoeg zijn, waardoor er op langere termijn minder blogs zullen zijn, die echter wel professioneler opereren en betere artikelen publiceren. We komen nu op het punt van een totale verzadiging en een natuurlijke selectie zal daardoor plaatsvinden. Ook marketing, zwangerschap en modelvliegtuigen blogs kennen deze verzadiging. Blogs zullen de transitie van hobbyisme naar professionalisme (moeten) maken.

HEEFSTSIJL: Smashing Magazine, Heeftstijl en veel andere Web Magzines, maken regelmatig gebruik van ‘Guest Posts’ (gast artikelen). Ik kan begrijpen dat er voor- en nadelen aan vast kleven. Hoe gaat Smashing hiermee om?

VITALY: Ja, dit is een moeilijk verhaal. We hebben hele strenge richtlijnen en we verwachten een bepaald niveau van professionaliteit. Smashing Magazine geeft iedereen de mogelijkheid om te schrijven voor de eerste keer, maar ik ben een zeer veeleisend persoon! Ik kom altijd dingen tegen die aangepast of verwijderd moeten worden en soms krijg ik ook nieuwe ideeën voor datzelfde artikel.

Voor velen is het moeilijk om deze weg te bewandelen. Professionele schrijvers zijn wel een stuk gemakkelijker om mee te werken, dat komt door de basis. Het is dus van belang om terugkerende schrijvers te vinden.

Het zijn bijna altijd web freelancers die artikelen schrijven tussen projecten door, maar daar kan je niet altijd op bouwen, want als er een nieuwe opdracht langskomt, dan zijn ze ‘gevlogen’ en met al die nieuwe gastschrijvers moet je ook nog eens continue het kwaliteitsniveau blijven uitleggen en bewaken.

Remy Sharp (image courtesy of Stefan Nitzsche)

Voor gastschrijvers hebben we templates en stijlgidsen, maar je moet altijd rekening houden met de tijd die je kwijt bent met het voorbereiden en redigeren. Het begeleiden van gastschrijvers en gastartikelen kost altijd meer tijd en energie dat je er eigenlijk in zou willen steken, maar we kunnen niet zonder ze, want het draait om deze web freelancers omdat ze over de juiste kennis beschikken, de laatste trends spotten en nieuwste technieken ontwikkelen.

Mijn mening over het inzetten van gastschrijvers is duaal, maar als ze getalenteerd zijn, dan zullen ze erg waardevol blijken! Zorg ervoor dat de schrijver precies weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Het is niet erg als jouw guidelines, templates en stijlgidsen (te) streng zijn, want hiermee stel je een minimale kwaliteitsgarantie voor je blog èn voor de gast schrijver.

Niches of je kaarten breed leggen

HEEFTSTIJL: Zoals we hebben kunnen lezen in het het artikel over Dutch Web Design op Heeftstijl en op Smashing Magazine, kunnen we wel zeggen dat Nederlanders ‘Internationalisten’ zijn. Als jij een blog zou opzetten voor de Nederlandstalige Web Community, zou jij je dan breed oriënteren of je meer richten op niches?

VITALY: Niches zijn vaak ondergewaardeerd. Er zijn letterlijk duizenden niches die tot bloei kunnen komen als die creatieve niche bewoners er enthousiast over willen gaan schrijven. De keuze om te schrijven over breed georiënteerde onderwerpen heeft altijd risico’s. Als de inhoud te algemeen is of als je schrijft over een te groot aantal onderwerpen, dan zal het extreem moeilijk zijn om aan de verwachtingen van zo’n divers en breed publiek te voldoen.

Als je schrijft over datgene waar je echt goed in bent, dan zal het makkelijker zijn om binding te krijgen met de lezers. Jij weet waar je het over hebt, en je publiek weet dat ook.

HEEFTSTIJL: Ik heb nog een laatste vraag voor je. Wat ga je in de toekomst allemaal nog meer doen met Smashing Magazine? Of je toch even ongegeneerd uit de school wilt klappen.

VITALY: We gaan gaan zeker veel interessante dingen doen! Ik ga je niet veel verklappen, maar we zijn wel bezig met het Smashing Network en daar gaan hopelijk nog een paar leuke dingen uit voortkomen. We hebben nog niet veel gepubliceerd over SEO en Marketing en met het organiseren van ontwerpwedstrijden willen we ook meer aantrekkingskracht uitoefenen.

Natuurlijk blijven we zo progressief mogelijk schrijven met mooie discussies als gevolg. De discussie is en blijft essentieel voor een blog of magazine. Het is belangrijk dat er over je gepraat wordt op het internet, het maakt niet uit hoe dat gedaan wordt en of dat positief of negatief is!

HEEFTSTIJL: Vitaly, mag ik je hartelijk danken voor je tijd en dat je jouw inzichten in het bloggen wilde delen met ons.

VITALY: The pleasure is all mine!

Accessible Web, Accessible Web people

Geeks Gone Wild (image courtesy of Stefan Nitzsche)

En gelukkig hebben ‘Web Celebrities’ geen last van sterallures want na een geslaagde middag ben ik diezelfde avond samen met Vitaly, ICT & Media Design student Guido Schetters, de maker van het geniale ZooTool Bastian Allgeier, User Experience Designer Alexandru Patrascu en webdesigner Stefan Nitzsche (Thanks for the pictures!) nog even op stap gegaan in Londen. Smashing!

Over de auteur

Edgar Leijs
Edgar Leijs is een ervaren webdesigner en vaste redacteur van Heeftstijl. Woont in de hoofdstad en runt vanaf elke plek met WiFi een kleine internet design boutique: Turnyourhead360. http://www.turnyourhead360.nl
  • http://twitter.com/maxescu @maxescu

    Good article, even with the quirky Google Translate :) Thanks for the linkage!

  • http://site.vanjasper.com Jasper

    Net interview! :)
    Ik zou het artikel wel even nalezen op spatie-fouten, die komen veel voor in het artikel. Zie ook http://www.spatiegebruik.nl

    • http://twitter.com/edgarleijs @edgarleijs

      Dat krijg je als 80% van je leesvoer uit Engelse teksten bestaat! Het Engels trekt juist alles uit elkaar.
      Kom maar op met je feedback :)

      Maar bedankt voor je compliment!

  • Rose Calis

    Shame… ik lees dit nu pas (ik heb nu even wat meer tijd;)).
    Mijn complimenten voor dit boeide interview. Interessant om te lezen wie het gezicht is achter Smashing Magazine is. Bedankt voor deze bijdrage en keep it up!