Photoshop vs Fireworks

29 september 2009 om 11:00

ps_vs_fwDe titel van dit artikel is misleidend. Sinds Fireworks onder de vlag van Adobe wordt ontwikkeld en onderdeel is van de CS-suites blijven Photoshop en Fireworks uit elkaars vaarwater. Er is geen sprake van concurrentie. Integendeel, ze vullen elkaar juist aan. Mensen die dagelijks met beide applicaties werken — zoals ikzelf — weten (en je mag het uiteraard oneens zijn met me, voel je vrij om te overtuigen van het tegendeel):

Excuses dus voor de misleiding. Hopelijk heeft de titel van dit artikel wel de aandacht kunnen trekken van de meest doorgewinterde Photoshop-gebruiker die de applicatie gebruikt voor webdesign, dat is tenminste wel de opzet.

Toegegeven, in het Macromedia-tijdperk was er sprake van een concurrentiestrijd tussen de twee paketten. Met het destijds bij Photoshop geleverde ImageReady (een soort uitgeklede Photoshop maar met een aantal op het web toegespitste features) ging Adobe de strijd aan met het op webdesign gerichte Fireworks. Sinds de overname en het verdwijnen van ImageReady is die tijd voorbij.

De poll

Als we echter de Heeftstijl.nl poll Waarmee ontwerp je websites of applicaties moeten geloven kunnen webdesigners vandaag de dag nog steeds verdeeld worden in twee kampen. Uit de poll blijkt momenteel:

De overige 20% bestaat voor uit 8% “anders” (ben benieuwd hoe of waarmee, vertel het ons! Zolang het maar geen MS Paint is), 7% “Direct in HTML” (een curieuze manier van designen, ben benieuwd naar jullie ervaringen daarmee) en de overige 4% gebruikt Pixelmator, The Gimp of Paintshop Pro.

Ouwe rotten en jonge broekies

Photoshop overheerst. Volgens mij is dat te danken (of wijten?) aan de volgende punten:

Bij het onstaan van het WWW was Photoshop vanaf het begin van de partij; niet verwonderlijk dat het een “industry standard” is geworden. Toch groeit het aantal webdesigners dat kiest voor Fireworks. Het gaat meestal om jongere webdesigners die met frisse moed deze applicatie eigen hebben gemaakt.

Waarom Fireworks zuigt

Ik ben stiekem wat je noemt een “oude rot in het vak”. Ooit begonnen met Photoshop 3.0, en door de jaren heen kunnen snuffelen aan alternatieven zoals Paintshop Pro en The Gimp. Zo ook een van de eerste versies van Fireworks. Mijn eerste gedachte bij het uitproberen van die software:

Wat een kl%#*te-software!

Waarom? Het leek op Photoshop maar deed alles net even anders. De interface nodigde je uit om de software te benaderen als Photoshop, maar reageerde op een aantal punten totaal anders. Frustrerend. Alsof ik tijd heb om allerlei gewoontes af of aan te leren!

Na wat doorzetten leerde in de software kennen en waarderen. Werken met Fireworks betekende voor mij een enorme boost in productiviteit. Helaas betekende samenwerken met andere webdesigners dat ik vaak terug moest schakelen naar Photoshop. Totdat ik eind 2008 samen ging werken met een groep designers dat compleet Fireworks-minded was. Mijn eerste ervaring met Adobe Fireworks CS3 was wederom wennen, maar tegenwoordig kan ik niet meer zonder deze software.

Fireworks CS3

Toch kan ik me voorstellen dat veel gebruikers die alweer een tijdje terug de CS3 suite hebben geïnstalleerd enigzins afgeknapt waren na wat uren werken met de software. De software:

Tijdens het werken met Fireworks CS3 kreeg ik sterk het gevoel dat Adobe de software wel onderdeel van CS3 wilde maken, maar dat het op de één of andere manier een onderschoven kindje was. Wat de oorzaak precies is kan ik alleen maar raden. Problemen met het verenigen van Macromedia en Adobe code? Slecht management? Politieke toestanden binnen Adobe?

Waarom Fireworks heerst

Gelukkig behoren de problemen en gevoelens die ik had bij Fireworks met de komst van versie CS4 volledig tot het verleden. De applicatie is qua interface nu een volwaardig lid van de CS-suite, voelt stabiel aan en is vriendelijk in gebruik. Graag licht ik hier een aantal features uit die laten zien hoe Fireworks je werk als webdesigner vele malen efficiënter maken, ten opzichte van Photoshop.

De user interface

fw_screenshot2

Met CS4 is de user interface volledig in lijn met de rest van de CS4 suite. Bij CS3 was er (vooral onder OS X) duidelijk sprake van verschillen ten opzichte van bijvoorbeeld Photoshop en Illustrator. De interface is onder OS X praktisch gelijk aan de Windows versie. Het ziet er professioneel uit en werkt lekker vlot. Net als bij de rest van de suite is de workspace naar smaak in te delen, en is er een iconic mode, iconic mode with panel names en een expanded mode.
vector

Bitmaps en vectoren

Fireworks beschikt over vrijwel alle belangrijkste tools en filters van Photoshop om bitmaps te kunnen bewerken. Maar ook het maken van vector-graphics is mogelijk met het pakket. En dan niet zoals in Photoshop, waarbij een vector in feite maar een masker is. Denk meer aan een soort uitgeklede Adobe Illustrator, maar krachtig genoeg om maskers, buttons, iconen en illustraties te maken.

Non-destructieve effecten

fx

Op elke vector en bitmap kunnen effecten worden aangebracht en weer verwijderd, zoals schaduw, kleurcorrectie en vervaging. Ook zijn alle Photoshop filters beschikbaar onder Photoshop Live Effects. Het is dus mogelijk om elk object afzonderlijk een stapel effecten te geven, denk aan kleurcorrecties, schaduweffecten enzovoorts, die elk moment kunnen worden aangepast of zelfs verwijderd, zonder dat je de bitmap of vector zelf daar mee aanpast.

Symbols

symbol

Als je met Flash hebt gewerkt, zal de term symbol je wel wat zeggen. Een symbol is een herbruikbare graphic, animatie of button. Heel handig wanneer je een element, zoals een button of pictogram, meerdere malen wil gebruiken in een design. Bij het wijzigen van een symbol zullen andere “instances” daarvan binnen het document automatisch aangepast worden. Dat scheelt een hoop gedoe wanneer – ik noem maar wat – je klant je vraagt om alle knoppen rood in plaats van groen te maken, en het lettertype te veranderen.

De libraries

library

Symbols komen in de Library terecht. Ook dit principe zullen de Flashers onder ons wel kennen. Vanuit de library kun je je vaak gebruikte knoppen, iconen en illustraties naar het canvas slepen. Ook is er een “common library” beschikbaar, waarin allerlei standaard GUI elementen en iconen in te vinden zijn. Hiermee kan de designer bijvoorbeeld eenvoudig een interactie ontwerp maken.

9 slice scaling

9slice

Wederom zullen de Flashers onder jullie bekend zijn met dit fenomeen. 9 slice scaling stelt de gebruiker in staat een symbol of (sinds CS4) vector of bitmap op te delen in een tabel van 3 x 3, waarbij met het scalen het object het middelste vlak vervormt (met uitzondering van tekst) maar de overige intact blijven. Op die manier manier vervormen bijvoorbeeld ronde hoeken niet. Het aanpassen van de breedte van een knop of panel is dus een simpele kwestie van de scale tool te gebruiken, zonder je zorgen te hoeven maken over de verhoudingen en afmetingen van de hoeken van het element. Geen gepiel dus met ankerpunten (zoals ik dat altijd deed in Photoshop).

Pages

pages

Gebruikers van InDesign (en van Illustrator sinds CS4) zijn er mee bekend: Pages maakt het mogelijk om binnen een document meerdere pagina’s te hebben. Dus geen tientallen PSD’s van verschillende pagina’s maar een enkel compact bestand. Het heeft wel wat weg van Layer Comps in Photoshop, maar het is krachtiger en veel eenvoudiger in gebruik. Het is mogelijk om layers te verdelen over de verschillende pages (denk bijvoorbeeldc aan een linker kolom dat op een aantal pagina’s gelijk moet zijn). Verder is het mogelijk om een masterpage aan te maken, die bijvoorbeeld de achtergrond en de navigatie van de site bevat. Een aanpassing in een masterpage of gesharede layer is dus te zien op elke andere page die gebruikt maakt daarvan. Dankzij pages is het aanpassen van een design dus niet een kwestie van meerdere Photoshop-bestanden aanpassen, maar één enkel Fireworks-bestand.

States

states

Binnen pages kun je ook states (voorheen frames) aanmaken. Je kan states gebruiken om animaties te maken, maar ook om – de naam zegt het al – een andere staat van de pagina te maken. Denk aan kleine toevoegingen of veranderingen op de pagina, zoals het uitklappen van een menu of wisselen van een visual binnen een carrousel.

Styles

styles

Ook styles kennen we wel van InDesign. Een style kan dingen als lettertype, grootte, kleur, effect etcetera omvatten. Noem het maar je Cascading Stylesheet binnen je Fireworks bestand. Wanneer je besluit dat de bodytekst niet verdana maar arial moet worden gezet bijvoorbeeld, hoef je enkel de style aan te passen en de aanpassingen zullen door het hele document, op elke page, automatisch doorgevoerd worden. Het goede nieuws voor oude Fireworks gebruikers is dat styles sinds CS4 document gebonden zijn.

Prototype

pdf

Als je wil kun je dus je hele website opmaken in Fireworks: elke page, state binnen een enkel bestand. Je kunt nog een stap verder gaan en je ontwerp interactief maken door hotspots aan te brengen in de daarvoor bestemde weblayer. Het Fireworks document kan daarna worden geëxporteerd als keurige XHTML/CSS (een enorme verbetering ten opzichte van CS3), of PDF. Dat laatste is vooral handig als je een klant bijvoorbeeld een werkend prototype wil emailen, als een compact PDF-document.

Integratie met andere CS software

Fireworks integreerd naadloos met andere software binnen de CS-suite: bijvoorbeeld, bij het inladen van illustrator of photoshop bestanden blijven lagen, vectoren en effecten intact. Vice versa weet Photoshop ook raad met Fireworks bestanden, al zullen alle handigheidjes van Fireworks zoals Symbols, 9 slice scaling en Pages niet beschikbaar zijn. Ook het exporteren van Fireworks bestanden naar Flash en Flex is naadloos.

Features, features, features…

En dit is nog maar het topje van de ijsberg. Fireworks zit stampesvol met features, bijvoorbeeld: geweldige texthandling (en eindelijk de mogelijkheid om tekst in vormen laten lopen), smart guides (zoals in Illustrator), ingebouwde Adobe Kuler, “Share My Screen”, en ga zo maar door.

Trial

Heb ik je interesse gewekt? Ik hoop het! Download hier de trial-versie van Fireworks CS4.

Tutorials

Dit artikel is niet bedoeld als tutorial. Daarvoor kun je bijvoorbeeld beter terecht op een van de volgende plekken:

Kosten

Hopelijk ben je na je 30 dagen trial helemaal verkocht. Fireworks CS4 maakt deel uit van Adobe’s Web Standard, Design Premium en Master Collection collectie maar is ook los verkrijgbaar voor een vriendelijk prijsje. Check de Adobe Store voor de meest actuele prijzen, of als je student of docent bent, de Adobe Education Store.

Conclusie

fw_screenshot3

Hopelijk heb ik de oude rotten en misleidde jonge honden onder jullie kunnen inspireren om Fireworks CS4 eens te proberen. Ben heel benieuwd naar jullie opmerkingen en vragen naar aanleiding van dit artikel, en hopelijk jullie ervaringen met de software. Wanneer je een tijdje hebt kunnen wennen aan de software kun je niet meer zonder de gemakken van Fireworks:

Fireworks CS4 eist, net als bij elk nieuw stuk uitgebreide software dat je gebruikt, wat inspanning om te leren kennen. Ik hoop daarom dat je (zoals je destijds misschien hebt gedaan bij het leren werken met Photoshop) het geduld kan opbrengen en er eens goed voor gaat zitten.

Tip: begin klein en simpel, spring niet gelijk in het diepe. Denk bijvoorbeeld aan je eigen portfolio of de “website voor de bakker op de hoek”. Zo leer je op een ontspannen manier deze nieuwe tool kennen. Ik hoop dat je net als ik ervaart hoe Fireworks CS4 je werk makkelijker, sneller en leuker zal maken. Gebruik Photoshop voor waar het onverslaanbaar in is: state of the art beeldbewerking. Maar doe jezelf niet tekort als het om webdesign gaat: Fireworks is dan de beste keus. Affijn, tot zover mijn pleidooi voor Fireworks, dat hopelijk een nieuwe de facto standaard zal worden op het gebied van webdesign.

UPDATE

Over de auteur

Carsten Altena
Carsten Altena is een grafisch ontwerper met een affiniteit voor clean, lean, user-centered en toegankelijk webdesign. Naast grafisch ontwerp heeft hij ook veel ervaring als front-end developer, en was hij een van de eersten in Nederland die webstandaarden zoals XHTML en CSS omarmden. http://www.carstenaltena.nl/creeert/
  • http://twitter.com/hans2103 @hans2103

    Ikzelf mag me rekenen tot de groep die Photoshop gebruikt voor het uitwerken van websites. Ik krijg ze immers aangeleverd als PSD file en mag daarmee aan de slag om er een werkende website van te maken. Het komt ook wel eens voor dat ik Fireworks dien te gebruiken. Want Fireworkst heeft iets wat bij Photoshop ontbreekt… het gebruik van layers in PNG files. Photoshop kent ze wel voor PSD files, maar helaas niet voor PNG files.
    Omdat ik voornamelijk met Joomla! werk komt het dus wel eens voor dat ik een template van RocketTheme dien te verwerken. Zij leveren de plaatjes aan in PNG. En deze bestaan uit layers… errug handig.

  • http://twitter.com/keijmel @keijmel

    Goed artikel! Volgens mij blijft het toch een kwestie van smaak… Hier (http://www.websitesnederland.nl) voeren we intern nog steeds een strijd in welk programma je het beste kunt werken. Een feit is wel dat het niet echt lekker samengaat, voor over en weer gebruik….

  • Pingback: Tweets die vermelden Heeftstijl.nl - Nederlands webdesign magazine » Photoshop vs Fireworks -- Topsy.com()

  • http://www.edgarleijs.nl Edgar Leijs

    Tja, ik zou zeggen, ieder zijn ding. Allereerst wil ik vermelden dat dit een mooi betoog is, maar riekt onbewust ook naar reclame 😉 Ik voel me aangesproken, ben een Photoshopper en wil me ook verdiepen in Fireworks, heb er nu gewoonweg de tijd niet voor. Sec gezien heb je gelijk: Photoshop is voor beeldbewerking en Fireworks voor webdesign, maar er zijn vele fietspaden naar het Vondelpark… Ik heb de CS4 suite en laat nu (jammer genoeg) Fireworks onbenut… Wie weet!

    • http://intensedebate.com/people/milanvanbruggen Milan

      Meerdere fietspaden naar het vondelpark, haha! :)
      Zelf gebruik ik ook Fireworks, maar Photoshop is voor veel zaken toch onmisbaar. De basis van een ontwerp zet ik meestal op met FW, omdat het ook goed geschikt is voor prototypen. Veel details breng ik aan met Photoshop. Best of both worlds!

  • http://twitter.com/rutgerontwerp @rutgerontwerp

    @keijmel: je kunt wel PSD's im- en exporteren in Fireworks, dus op zich is de integratie redelijk voor elkaar. Maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan en het gaat wel eens mis.

    Zelf leef ik echt voor 90% in Fireworks, het is ontzettend makkelijk in het gebruik. Vooral de vectortools laten die van Photoshop ver achter zich, dat gehannes met maskers in PS voelt ontzettend onnatuurlijk aan en ik heb er altijd moeite mee gehad.

    Feit is wel dat de Photoshop live-effects (die vanaf CS3 ook in Fireworks zitten) een stuk crispier graphics opleveren. Dus de een ken nie zonder de ander :)

  • http://twitter.com/sanderdegans @sanderdegans

    Zelf ben ik begonnen met Photoshop maar na mijn kennismaking met Fireworks (en trial and error), heb ik Photoshop links laten liggen, of althans gebruikt voor datgene waar het uiteindelijk voor bedoeld was: het bewerken van fotografie…

    Ik ben collega van 'Keijmel' en ik moet toegeven dat er in het begin nogal wat problemen waren wanneer ik een Fireworks ontwerp moest exporteren naar Photoshop (omdat onze programmeurs geen FW hebben draaien, maar wel PS en ze jammer genoeg niet bij elkaar in een pakket zitten, behalve bij de duurste uitvoering van CS4!). Groepen exporteert FW steevast als één laag en je moet dus wel even goed kijken wat je doet als je een 'State' gaat exporteren.

    Desalniettemin, ookal valt hoongelach mij soms ten deel ^_^ ik blijf een blije FW gebruiker, gewoon omdat ik het zelf lekker vind werken. Ik denk dan ook dat iedereen zelf een keuze moet maken welk pakket hij of zij het liefst gebruikt. Ik hoop dan ook dat de export-functie in FW alleen maar beter wordt en de PS'ers en FW'ers in de toekomst goede harmonie met elkaar kunnen samenleven <3

  • http://www.ivobosma.nl Ivo Bosma

    @Edgar ik werk zelf amper met Fireworks of Photoshop (ben geen grafisch designer); maar ik heb wel zelf van dichtbij de voordelen van designen in Fireworks gezien. Het scheelt veel tijd in vergelijking met bv Photoshop, onder andere doordat je layers en masterpagina's kunt gebruiken.

    Ik ben het wel met Carsten eens in de zin dat het altijd goed is om iets nieuws uit te proberen. Ben benieuwd naar ervaringen van Photoshoppers die Fireworks een keer gaan testen

  • http://twitter.com/swinnenstijn @swinnenstijn

    Ik maak tot nu toe al mijn websites in Photoshop, wat tot op zeker niveau heel goed lukt. Door gebruik te maken van layer comps, smart catalog en uitgebreide bibliotheek van PSD files, etc heb ik mijn productiviteit en workflow redelijk goed kunnen aanpassen. Fireworks heb ik een aantal jaar geleden ook eens geprobeerd, maar heb toen niet doorgebeten. In ieder geval: je artikel heeft me wel kunnen overtuigen om de overstap nog eens te wagen.

  • http://www.resoluut.com Harm

    Inception (high level design concept) == Photoshop. Veel vrijer en de meeste ontwerpers kunnen hier net wat fijner mee overweg dan met Fireworks. De kwaliteit van de beelden die er uit gepoept worden is ook een stuk hoger dan bij Fireworks (check bijv. typografie).

    uitwerken / produceren == Fireworks (!!!). Alleen al voor de find & replace functie. Wat super handig. Niet alleen alle content, maar ook bijv. kleuren. Ideaal om symbols aan te maken.
    Ow.. en voor clickable demo's (Interaction Design of iPhone apps) is Fireworks echt een must!

  • http://www.carstenaltena.nl Carsten Altena

    Thanks allemaal voor jullie leuke en nuttige reacties op mijn artikel. Yep, iedereen mag zelf weten wat hij of zij gebruikt, zoals collega redakteur Milan al zegt: meerdere fietspaden naar het vondelpark!

    Dit artikel gaf me in ieder geval de kans dit "ondergeschoven kindje" uit de CS-suite eens in de schijnwerpers te zetten. Doet me in ieder geval goed om te zien dat ik enkele PSD-gebruikers onder jullie (weer) geinteresseerd heb gekregen in de software. Ik hoop dat jullie ervaren hoe deze software jullie werk makkelijker kan maken.

  • http://twitter.com/mikeverbruggen @mikeverbruggen

    Ik ben begonnen met het gebruik van Fireworks toen het nog niet van Adobe was. Toen ik vier jaar geleden stopte met freelancen was het over met de pret. In de nieuwe werkomgeving waar ik toen terecht kwam was geen ruimte voor Fireworks. Alles moet gedaan worden in Photoshop. Nu ben ik net weer een maand als freelancer bezig en zie ik dit artikel. Ik ga snel weer even kijken of ik het kan worden met Fireworks.

    En dan krijg ik vandaag ook nog een comment binnen bij Mobypicture over het gegeven dat ik een website ontwerp met Photoshop. http://www.mobypicture.com/user/mikeverbruggen/vi… Wat is dat toch?

    • http://intensedebate.com/people/milanvanbruggen Milan

      Iemand die over "Photoshop in 2009" (Mobypicture) spreekt heeft het duidelijk nog niet begrepen. No worries 😉

  • http://www.genkgo.nl bram

    Ik gebruik ook fireworks. Echter kleven er een paar dingen aan dit stuk software:

    – het loopt vaak vast.
    – (veel) layers verschuiven e.d. gaat traag en buggy
    – sommige panes nemen net te veel tijd om te laden
    – andere kleine irritante bugs

    • http://intensedebate.com/people/milanvanbruggen Milan

      Helemaal mee eens. Ik heb zelf Fireworks CS4 nog niet kunnen testen, maar heb gehoord dat het wel iets verbeterd is in deze nieuwe versie. Ik heb zelf projecten gedraaid waarin ik met PNG's werkte met meer dan 40 pagina's. Dat kan behoorlijk frustrerend zijn (traag!), maar in veel gevallen wegen de nadelen (crashes en bugs) minder zwaar dan de voordelen (symbols, pages, page sharing, etc.). Ik werk gewoon met beide pakketten. Het één sluit het ander niet uit.

    • http://www.carstenaltena.nl Carsten Altena

      Shhh! Niets zeggen Bram… 😉

      heheh. Serieus, ik ben zo af en toe ook geplaagd door een vastloper. Maar volgens mij is dat helaas wel gebruikelijk bij nieuwe software van Adobe. Hopelijk hebben ze spoedig een fix. Dat hadden ze tenminste wel bij CS3 destijds. Over traagheid bij layers verschuiven etcetera, niet echt last van gehad. Dat had ik eerder wel heel erg met CS3.

  • http://www.carstenaltena.nl Carsten Altena

    Update: draai voordat je er mee gaat stoeien eerst de updater. http://www.adobe.com/support/fireworks/downloads_

  • Menno

    Hoeveel geld krijg je van Adobe voor deze lofzang over Fireworks? :) Ik werk al sinds FW1 met Fireworks, maar design nog hoofdzakelijk in Photoshop. I'll give it a try!

  • Arnoud

    Interessant artikel Carsten! Toen ik met een oudere versie (Macromedia tijdperk) van Fireworks moest werken bij Max.nl (you know), zonder over Photoshop te beschikken, liep ik constant tegen de beperkingen van het pakket aan. Ik heb het toen afgezworen, maar inmiddels is er gelukkig veel veranderd.

  • Thijs

    Goed en overtuigend artikel Carsten. Fireworks is echt een volwassen pakket geworden en een stuk verbeterd ten opzichte van CS3. Met name voor designs waar je veel interfaces moet designen met veel pagina's is Fireworks ideaal.

  • http://www.martijndevalk.nl Martijn de Valk

    Heej Carsten! Hier spreekt een Die Hard PS gebruiker in hart en nieren. Je hebt mij met dit artikel overgehaalt om de FW CS4 trial uit te gaan proberen (wordt je gesponsord door Adobe ofzo?). Ik ben heel erg benieuwd of het echt zo volwassen is geworden zoals je beweerd. Ik heb FW nooit een slecht programma gevonden alleen vond ik de features die het bracht nooit zo boeiend. De Library, Pages en states lijken me erg zinvol en kunnen mits ik het goed ga gebruiken de productiviteit behoorlijk versnellen. Bedankt voor dit inspirerende artikel.

    • http://www.carstenaltena.nl Carsten Altena

      Cool! Ben benieuwd of het bevalt!

  • fukinlowres

    goed bezig =)

  • pasz

    FIREWORKS IS ECHT RUK!

    😉

    • Brian

      Ik gebruik al ongeveer sinds f200 met fireworks … en dat de meesten fireworks kut vinden snap ik wel maar dat licht er ook aan van wat je bent gewend. als ik met photoshop werk dan heb ik zoiets van wat een fuck progamma….. Het is net wat je zelf bent gewend

  • http://intensedebate.com/people/milanvanbruggen Milan

    Hey! Het broertje van… :)

  • dingenontwerper

    Mjah.. ik was fotosjopper sinds versie 4.0 .. ontzettend veel beeldbewerking gedaan bij een 3D visualisatie bedrijf .. toen kwam ik ergens te werken waar met Dreamweaver en FW gewerkt werd .. My god wat irritant .. en nu wil ik niet meer anders 😀 .. Zelfs als het Fw allemaal wat te veel wordt ..

    BTW.. Photoshop is bij mij als fotograaf zelfs bijna obsolete geworden met de komst van Lightroom .. Sorry PS – ik hield echt van je ..

  • Pingback: Heeftstijl.nl - Nederlands webdesign magazine » Review wireframe pakketten (deel 2)()

  • http://twitter.com/RonnieLwd Ronnie Hoekstra

    Aan gezien ik me sites ook maak in photoshop heeft dit artikel mijn interesse zeker gewekt en ik ga dit programma zeker proberen. 

    Bedankt.