Richtlijnen voor het schrijven van een artikel

Om je te helpen bij het schrijven van een artikel en de kwaliteit van de artikelen op Heeftstijl.nl te waarborgen, helpen we je graag op weg met de volgende tips en richtlijnen.

Het onderwerp

Deel je idee met ons

Voordat je begint aan het schrijven zijn we benieuwd naar je idee. Probeer de kern daarvan te formuleren in een paar zinnen en deel het met ons. Zo kunnen we je snel vertellen of het artikel wel of niet past bij Heeftstijl.nl, of dat er al een artikel over dit onderwerp gepland is.

Wat wij zoeken

Heeftstijl zoekt artikelen die onze lezers prikkelen en inspireren. Het moet tenminste voldoen aan ons idee van “typisch” Hollands, nuchter en verfrissend.

Omdat Heeftstijl zich richt zich op design, usability, front-end en alles wat te maken heeft met modern webdesign zoeken we artikelen die hier bij aansluiten. Je artikel kan bijvoorbeeld gaan over een nieuwe trend in design, een revolutionaire front-end techniek, review van een softwarepakket, tips&trucs uit de praktijk, usability, user experience of iets dat ogenschijnlijk niet zoveel te maken heeft met webdesign maar het indirect wel beïnvloedt.

Als je artikel een probleem beschrijft, beschrijf dan het liefst ook één of meerdere oplossingen.

Wat we niet zoeken

Wat we niet zoeken zijn “dertien in een dozijn” tutorials of vertalingen van Engelse artikelen. Daarvoor verwijzen we onze lezers liever naar andere sites die zich toeleggen op het publiceren van dat soort artikelen. We hebben niets tegen tutorials, maar het is simpelweg niet ons doel een blog met freebies of tutorials te zijn. Ons doel is: gedegen vakkennis delen, inspireren en interactie tussen ontwerpers in Nederland en België bevorderen.

Schrijven voor het web

Heeftstijl is een online magazine, vandaar dat je artikel wel moet voldoen aan de volgende bewezen richtlijnen voor het schrijven voor het web.

Schrijven is schrappen. Mensen lezen niet graag van een computerscherm, dus hoe minder woorden je kunt gebruiken om je boodschap duidelijk te maken, des te beter.

Structureer. Schrijf volgens het principe van de “omgekeerde pyramide“: de eerste alinea geeft de strekking van de hele tekst. Beperk je in de daarop volgende alinea’s steeds tot een enkel onderwerp en begin met de kernzin. Gebruik heldere tussenkoppen en lijsten (zoals dit lijstje). Hierdoor wordt je tekst makkelijk “scanbaar”.

Schrijf helder. Gebruik geen onnodig moeilijke woorden. Gebruik geen “happy talk” Leg termen zo mogelijk uit of refereer naar een webpagina waarop deze worden uitgelegd (en het liefst in het Nederlands). En niet geheel onbelangrijk, bedenk een pakkende, heldere titel voor het artikel.

Wees consequent. Of je nu schrijft in de eerste, tweede of derde persoon, blijf er consequent in. Wees ook consequent in je “tone of voice” (lees: helder, nuchter, verfrissend). Het resultaat zal een artikel dat makkelijk leest en een professionele indruk achter laat.

Waar je ook over schrijft – of het nu een nieuw probleem is of een oude wijsheid – probeer er een verfrissende draai aan te geven. Eindig altijd met een conclusie.

Columns

De genoemde richtlijnen zijn wellicht wat minder van toepassing als je een column wil schrijven voor Heeftstijl. Een column is iets “vrijer” van karakter. Probeer het liefst wel de nuchtere, Hollandse toon er in te verwerken.

Ik heb een eerste versie af

Wanneer je tevreden bent over een eerste versie van je document is het tijd om ons een seintje te geven. De redactie en eventueel een expert op het gebied van het onderwerp zal dan je artikel doorlezen en zo nodig feedback geven.

Publicatie

Wanneer jij en wij tevreden zijn plannen we je artikel in voor publicatie. Als het je eerst artikel is voor Heeftstijl krijg je van ons een inlog account zodat je jouw artikel op kunt maken in ons CMS (WordPress). Het is ook handig om je profiel te vullen: deze informatie wordt onderaan een artikel getoond:

Reacties

Na het publiceren ontstaat er hopelijk een interessante, leuke en leerzame discussie over het onderwerp. We hopen dat je hier actief deel aan zult nemen en eventuele vragen zult beantwoorden. Ook kan het voorkomen dat een commentator je wijst op vergissingen.  Onderzoek dit commentaar en doe er iets mee als dat nodig is. Zinsneden die onwaar blijken te zijn kun je dan markeren als “striked”, gevolgd door de correcte informatie (eventueel met een bedankje naar de reageerder).

Internet is vrijheid, blijheid. Vandaar dat het helaas mogelijk dat je onfatsoenlijk commentaar krijgt. Hoe dan ook, blijf professioneel. Het is sowieso verstandig om – als je het ergens niet mee eens bent – dit te onderbouwen met argumenten. Als een discussie onverhoopt toch escaleert geef ons dan een seintje zodat we actie kunnen ondernemen.

Je artikel is nooit af…

Als je het idee hebt dat je het artikel een kleine update nodig heeft, schroom dan niet om dat te doen. Markeer in dat geval duidelijk de updates door ze te noemen onder een kopje onderaan je artikel (bijvoorbeeld: “Update 12 januari 2010” met daaronder kort beschreven wat je hebt aangepast). Vanzelfsprekend is het bij echt rigoureuze updates zinvoller om een vervolgartikel te schrijven.

Tot slot

Het lijkt een hele lijst aan eisen, maar eigenlijk zijn de meeste punten voor de hand liggend. Wij nodigen je van harte uit om met ons artikelen voor webdesignend Nederland te schrijven!