Verslag The web and beyond 2010 – proximity

4 juni 2010 om 09:06

The Web And BeyondAmsterdam, 2 juni – Hoe ziet het web in de toekomst eruit en hoe dichtbij kunnen en willen we het laten komen? Op 1 juni stonden deze vragen centraal bij The Web and Beyond in het muziekgebouw in Amsterdam. Het thema van dit jaar was Proximity en ging vooral in op trends rond ‘targeted, location-based & real-time information sharing’.

Cases, onderzoeksbevindingen en meer filosofische beschouwingen van het vakgebied tonen de thema’s, mogelijkheden en vooral de tekortkomingen van de huidige toepassingen om het web dichterbij te laten komen. Een inspirerende dag!

Michael Meyer Michael Meyer (CEO van Adaptive Path) trapt af met een prachtig verhaal over vakmanschap: ‘Proximus Maximus: Design Imperatives from the Roman Empire to the NASA Space Program and Beyond’. Zijn visie op het succesvol ontwerpen van producten en diensten en op leidinggeven aan designteams. Hij noemt drie elementen die cruciaal zijn voor succesvol zijn in wat je doet. Een ervan is empathie.

Wat je ook doet, welk probleem je ook wilt oplossen, emotionele binding is noodzakelijk. Verplaats je in hetgeen centraal staat: het materiaal, de kenmerken, de context. Je kunt een vliegtuig niet alleen besturen door de handleiding te lezen. Je moet snappen en voelen wat de vleugels willen. Waarom willen ze omhoog en waarom omlaag?

Wanneer je je niet kon vinden in zijn visie dan zorgde zijn enthousiasme en levendige manier van vertellen al voor een goede start van de ochtend.

Gat tussen realiteit en virtualiteit

In de presentaties die volgen klinkt vooral door dat er grote verschillen bestaan tussen de dagelijkse realiteit en de virtuele uitingen die worden ontwikkeld. Bestaande apparaten, toepassingen en sociale tools bevatten nog veel patronen die slecht aansluiten op de manier waarop wij in de echte wereld met elkaar omgaan. Veel oplossingen worden ontwikkeld vanuit technische mogelijkheden. Er wordt te weinig rekening gehouden met menselijke aspecten en werkelijke behoeften, bijvoorbeeld of het sociaal wenselijk is.

Joe Lamantia toont ons in zijn ‘Playing Well With Others: Interaction Design and Social Design For Augmented Reality’ (presentatie hieronder) een aantal designprincipes die ons kunnen helpen Augmented Reality applicaties beter te laten aansluiten bij onze ‘social dynamics’ en zo meer sociaal volwassen te worden.


Stephen Anderson
gebruikt in zijn verhaal ‘When Data Gets Up Close and Personal‘ (Slideshare) zijn mix van ervaring in psychologie en design. Huidige toepassingen missen naar zijn idee een menselijke invalshoek. Hij neemt ons mee door de hem ontwikkelde Mental Notes (www.getmentalnotes.com). Deze set van 50 kaarten bevatten elk een psychologisch kenmerk dat ons kan helpen een probleem vanuit een ander perspectief te bekijken. Door de kaarten te gebruiken in ons designproces zijn we beter in staat ons in de situatie in te leven en om oplossingsrichtingen te bedenken die het gedrag van de gebruiker veranderen (of lees: businessdoelstellingen te behalen).


Chris Fahey
pleit in zijn ‘The Human Interface (Why Products are People too)’ (presentatie hieronder) voor een meer menselijke interface. User experience designers moeten interfaces gaan beoordelen en ontwikkelen alsof het mensen zijn in plaats van domme, functionele controllers van machines of data. Dus niet meer het ontwerpen van schermen, maar van persoonlijkheden.

Ook in ‘The Art and Craft of Being elsewhere’ van Andrea Resmini blijkt dat we ons in de huidige media nog steeds vooral toeschouwer voelen. Je echt ín de media bevinden is niet iets wat je alleen bereikt door technologie of realisme. Wederom blijkt dat de eindeloze mogelijkheden voor web-, game- en social media design op dit moment nog lang niet optimaal worden gebruikt. “We’re gonna look back and think ‘how primitive’. Because this is what happened with all media so far”.

Josephine Green Josephine Green schetst in haar afsluitende presentatie ‘Engaging with the Future Differently – From Pyramids to Pancakes’ de verschuiving in de maatschappij waarin we ons nu bevinden van een industrieel tijdperk (20ste eeuw) naar een sociaal-ecologisch tijdperk (21ste eeuw). De nu hiërarchisch ingerichte samenleving zal transformeren naar een plattere netwerkmaatschappij, waarin maatschappelijke en business vraagstukken anders zijn.

Die nieuwe situatie vraagt om een andere manier van kijken, zijn en handelen. Nu gangbare managementtools als plannen, meten en structureren zullen niet meer werken en dienen te worden vervangen door inleven, experimenteren, dromen, leren en ondernemen. Kenmerken die perfect aansluiten bij een ontwerpmentaliteit.

Conclusie

Kortom, de verschuiving van web awareness  naar context awareness zet door. Van een plek waar je naartoe moet, naar de mobiele toepassingen die je altijd bij je hebt, of (ongemerkt) onderdeel zijn van apparaten en producten om ons heen. In alle verhalen klonk echter door dat nog steeds een kloof bestaat tussen de virtuele en de echte wereld. Veel oplossingen worden ontwikkeld vanuit een technologische mogelijkheid en te weinig wordt rekening gehouden met humane aspecten.

Een missie voor user experience designers en ontwikkelaars.

Nieuwsgierig?
Dit is slechts een greep uit de ideeën die door het muziekgebouw schalden. Wil je bovenstaande of een van de andere presentaties zelf bekijken? Binnenkort worden videoregistraties van alle sessies geplaatst op de site van The Web and Beyond. Natuurlijk houdt Heeftstijl je op de hoogte.

Over de auteur

Kaj van Leeuwen