Verslag ‘Design for conversion’ in Keulen

20 oktober 2010 om 09:47

Op 23 september vond de ééndaagse conferentie Design for conversion in Keulen plaats. Samen met Michèl Tel van MediaCT was ik afgereisd naar Keulen. Het thema van de dag was: authenticiteit.

Over de conferentie

Het doel van Design for conversion is “… een interactieve conferentie te zijn, waarbij gestreefd wordt om gezamenlijk kennis van persuasive design, experience design en evidence based marketing te verbreden, en te kijken hoe deze disciplines van elkaar kunnen leren”.

Club Bahnhof

De setting voor de presentaties

De conferentie wordt in verschillende landen georganiseerd, waar ook verschillende sprekers aanwezig zijn. De opzet van de dag is verschillende presentaties over het thema, afgewisseld met het werken aan echte praktijkcases in groepsverband.

De locatie van vandaag is ook mooi (en authentiek): een ruimte direct onder het treinstation van Keulen.

De presentaties

Kath Straub

Als eerste trapt de Amerikaanse Kath Straub af. Kath heeft een achtergrond in psychologie en usability, en haar presentatie ging voor een groot deel over deze vakgebieden. Bij de opening gaf Kath aan dat psychologische invloeden de laatste 10 jaar steeds sterker worden op internet, en dat dit consequenties heeft voor on-line. Op basis van onderzoek kun je een authentieke conversatie met je gebruiker houden, waardoor je een betekenisvolle relatie kunt opbouwen.

Aandachtig luisteren

Aandachtig luisteren naar Kath Straub

“The dialogue has shifted”.

Kath haalde in haar presentatie verschillende interessante voorbeelden aan. Het emotioneel triggeren en het verlagen van drempels wordt steeds belangrijker, en psychologische principes helpen hier bij. Een voorbeeld dat Kath gaf was dat Coco puffs (ontbijtgranen), een aantal ingrediënten aan het product heeft toegevoegd die de immuniteit voor je kind verhogen.

Kath Straub

Kath Straub

“What makes it engaging”.

Kath sprak ook over persuasive design vs usability: wat maakt iets leuk vs hoe kun je iets eenvoudig gebruiken.  Kath illustreerde dit deel van haar presentatie met een voorbeeld van een Amerikaanse loterij: de krasloten van deze loterij kunnen veel eenvoudiger, maar dan heb je minder waar voor je geld.

Peer-to-peer communicatie wordt volgens Kath belangrijker dan business-to-consumer: iemand die een ervaring of product met je deelt heeft veel invloed op jouw mening.  Als bedrijf moet je design daarom relevante informatie verstrekken, zodat je een band opbouwt met gebruikers. Deze gebruikers kunnen weer andere gebruikers over de streep halen.

Door de hoeveelheid informatie wordt het steeds belangrijker dat je je gebruiker helpt te kiezen. “The web is a firehose of information”. De website of applicatie filtert relevante informatie voor je. Als voorbeeld noemde Kath hier onder andere www.hipmunk.com.

De kern van haar presentatie was dat je je gebruiker moet kennen, en weet wat hem of haar beweegt zodat je hier op in kunt spelen met emotionele triggers. De dialoog met je gebruikers moet hiervoor veranderen: over alle kanalen heen moet je communicatie erop gericht zijn je gebruiker te helpen.

Bekijk de volledige video (26 minuten). Omdat rechtstreeks linken naar haar presentatie niet werkt moet je zelf even op Kath Straub klikken.

Meer van Kath haar presentaties vind je op Slideshare (helaas niet de presentatie die ze in Keulen gebruikte).

Peter van der Putten

De 2e spreker van vandaag was marketing en analytics expert Peter van der Putten. Peter begon zijn presentatie met het tonen van foto’s van Amsterdam, wat nagebouwd was in Turkije (zet wel even je volume zacht als je de link bekijkt). “Wat nep is, is echt en wat echt is, is nep”: wat is nu authentiek?

Peter van der Putten

Volgens Peter ligt de sleutel tot authentiek zijn in “Be who you say you are”. Hierbij zijn een aantal principes voor authentieke interactie te onderscheiden:

Bekijk de volledige video van zijn presentatie (32 minuten). Omdat rechtstreeks linken naar zijn presentatie niet werkt moet je zelf even op Peter van der Putten klikken. Je kunt ook de slideshare presentatie hieronder bekijken:

Nicolas Mohr

Nicolas Mohr werkt bij Sapient Nitro, een internationaal digital agency. Nicolas sprak over het gebruik van data om online user experience te verbeteren.

It’s the DATA, man!

Nicolas Mohr

Nicolas tijdens zijn presentatie

Volgens Nicolas doen bedrijven te weinig met data: het wordt wel vastgelegd, maar er zit geen duidelijke visie achter. Deze data kan beter en efficiënter ingezet worden om te bepalen wat er gaat gebeuren, dan waarom iets gebeurd is. Oftewel: data drives strategy.

Door continue te analyseren, te verbeteren en te testen haal je het optimale uit je website. Hierbij zijn het benoemen van KPI’s belangrijk, waarbij je ook moet kijken naar de implementatietijd en hoe nuttig het is voor je gebruiker.

Bekijk de volledige video van zijn presentatie (23 minuten). Omdat rechtstreeks linken naar zijn presentatie niet werkt moet je zelf even op Nicolas Mohr klikken, of bekijk zijn slideshare presentatie hieronder:

Paul Hughes

De laatste spreker van de dag was de van origine Ierse Paul Hughes, partner bij design agency Lava.

De presentatie van Paul ging over design thinking, en was enigszins abstract. De manier van presenteren was erg boeiend en verfrissend: hij vertelde zijn verhaal, terwijl hij tekende op een rol behangpapier. Zijn rustige manier van presenteren, leuke anekdotes en zijn aangename stem maakten zijn presentatie erg de moeite waard.

Paul Hughes

Paul Hughes aan het werk

De presentatie van Paul is helaas (nog) niet vrijgegeven door de organisatie, waardoor deze niet beschikbaar is. Mocht je erg nieuwsgierig zijn dan raad ik het verslag van collega bloggers Webanalisten aan van vorig jaar: hierin staat een mooi en compleet verslag van de ideeën van Paul over design thinking.

Workshops

Tussen de presentaties in worden workshops gehouden: de deelnemers worden in 9 groepen opgesplitst en 3 groepen werken aan dezelfde case. De caseowners zijn aanwezig, en geven niet alleen toelichting maar beoordelen aan het einde van de dag ook de casepresentaties. Per case wordt één winnaar gekozen die in de finale mag presenteren. Het is leuk om met verschillende nationaliteiten aan één case te werken en concreet bezig te zijn. Helaas is de briefing wat rommelig en komen we niet helemaal tot de kern van het probleem.

Workshop

Samenwerken in de workshops

De groepjes in de finale laten een aantal originele ideeën en presentaties zien. De video kun je hier terug kijken, onder ‘Case studies’ (rechtstreeks linken is helaas niet mogelijk).

Na de finale van de workshops is een afsluitende barbeque gepland, maar omdat we nog een eind moeten rijden laten we deze aan ons voorbij gaan en rijden we terug naar Nederland.

Conclusie

Design for conversion heeft als doel een leuke, inspirerende dag te zijn waarbij je naast ‘theorie’ (de presentaties) ook de handen uit de mouwen kunt steken in de workshops. Hoe inspirerend de dag is, is natuurlijk mede afhankelijk van je achtergrond/ervaring. Persoonlijk had ik gehoopt meer inspiratie of nieuwe inzichten op te doen, maar dat dat is vooraf altijd lastig in te schatten. De opzet is in elk geval afwisselend en de insteek nuchter en praktisch.

Hoewel de informatievoorziening op de site en de dag zelf nog aangescherpt kan worden, is de organisatie niet alleen enthousiast, maar ook zeker authentiek!

De foto’s van deze dag zijn overigens op Flickr te vinden. Het verslag van Michèl is hier na te lezen.

Over de auteur

Ivo Bosma
Ivo werkt als interactie ontwerper en usability expert bij Concept7. http://www.ivobosma.nl/
http://www.concept7.nl