Waarom klanten liever adaptive design willen dan responsive design

12 september 2014 om 10:17

image009

Het idee dat je website alleen op een laptop of desktop computer bekeken wordt, is achterhaald. Dat weet iedereen. En het is ook zo. Zo komt het internetverkeer op Funda op dit moment voor maar liefst 36% van mobiele platforms. En nu denk je al snel aan responsive design om ervoor te zorgen dat je site ook op een mobieltje of iPad goed te bekijken is. In werkelijkheid kan dit veel gemakkelijker met een adaptive design. En niet alleen dat: de kans dat je klant tevreden is met het eindresultaat is ook vele malen hoger.

Responsive design

Maak je het design responsive, dan zorg je ervoor dat het beeld als het ware meebeweegt met het formaat van het scherm. Dat wil zeggen dat het design in percentages met de resolutie meeschaalt. Heel mooi zou je denken, maar het betekent ook dat je design ontelbaar veel vormen heeft. Als het formaat ook maar iets verandert, ziet de vormgeving er anders uit. Niet alleen kijkt dit onrustig, maar je kunt je ook voorstellen dat de gemiddelde opdrachtgever hier niet blij van wordt. Hij moet immers al zo veel uit handen geven en nu gaat het design alle kanten op!  Een van de grootste voordelen van responsive design is dat de ontwikkeling goedkoper is. Je levert 1 design op en deze laat je oneindig schalen. Een bekende techniek voor responsive is Bootstrap van Twitter.

Adaptive design

Het grote voordeel van adaptive design is dat er verschillende varianten ontwikkeld worden. Er zijn vaak vijf varianten, waarbij er twee voor een staande en liggende iPhone (of smartphone algemeen) en twee voor een staande of liggende iPad (of tablet algemeen) zijn. De laatste variant is alles wat groter is dan een liggende iPad (en dus ook desktop) Optioneel kunnen er meer frames worden toegevoegd. Dit betekent dus dat het design niet constant meeschaalt, maar dat het maar een paar keer verspringt.

Elke variant past binnen een bepaalde schermresolutie. Wanneer de volgende variant binnen de resolutie past, zal de stap gemaakt worden en verspringt het beeld. Dit gebeurt net zo lang tot het niet meer past of tot de laatste variant (hoogst ondersteunde resolutie) gemaakt is. Zo voorkom je lelijke tussenvormen in je design en nog minstens zo belangrijk: voor je opdrachtgever betekent dit dat van tevoren duidelijk is welke verschillende designs er worden gemaakt.

Meer controle op het eindresultaat

De klant heeft bij adaptive dus meer controle op het eindresultaat: zowel op de vormgeving als op de inhoud. En als een klant van te voren kan bepalen wat hij wel of niet wil laten zien op het formaat van mobiel en hoe het er precies uit moet zien. Dit betekent minder onrust achteraf. Hoe meer je van te voren met elkaar kunt afstemmen, hoe minder kans op ruis in het proces of onvrede van je klant.

Naast dat je klant beter inzichtelijk heeft hoe zijn website eruit komt te zien, is het ook mogelijk om de website per stap (dus voor de iPhone, iPad of desktop computer) te optimaliseren op accessibility, interaction design en usability. Voor bijvoorbeeld een webshop zou op deze manier per stap de conversie geoptimaliseerd kunnen worden.

Grip op de huisstijl

Vooral in grote bedrijven heerst vaak een angst dat men zich niet aan de huisstijl houdt of dat er dingen gebeuren die niet passen binnen de huisstijlregels. In zo’n geval is een brandmanager of communicatieadviseur vaak je contactpersoon. En hoe fijn is het voor mensen die in deze rol de huisstijl moeten bewaken om precies te kunnen bepalen hoe een website op een mobieltje er straks uitziet. Ze weten precies waar de plaatjes staan en hoe het menu uitklapt.

Omdat responsive eigenlijk geen maximale of minimale resolutie heeft, is het onmogelijk om grip te hebben op de presentatie van de huisstijl. Door met de brandmanager 5 (misschien meer) stappen af te spreken en per stap te bespreken hoe de huisstijl wordt weergegeven, heeft de brandmanager veel meer grip op de look en feel van zijn merk.

Kortom, maak je het design adaptive in plaats van responsive, dan heeft je klant meer controle op het proces en zal tevreden zijn over het eindresultaat.

Over de auteur

WebIQ
WebIQ is een full service webdevelopment team, gevestigd in Arnhem en gespecialiseerd op het gebied van e-commerce en content management, waaronder ook responsive design voor mobiele devices en Facebook development. https://www.webiq.nl/