Webdesign opnieuw leren?

Column
30 oktober 2012 om 10:20

Een nieuwe website ontwerpen gaat vaak zo:

1. Start een bijna willekeurig Adobeprogramma.
2. Open een nieuw document.
3. Selecteer een breedte van exact 960 pixels.

Maar een website ontwerp je toch in een webbrowser? Precies! En daar zijn zeer goede redenen voor.

One Laptop per Child on Flickr | http://www.flickr.com/photos/olpc/2606362543/

In mijn vorige artikel, Mobile First schreef ik over de perceptie die we hebben van websites als een typisch fullscreen-browser-on-desktop ding. Maar dat is natuurlijk niet zo.

Het web was ook altijd al een screen reader, een braille browser of de eerste generatie pda’s. Nu is het assortiment uitgebreid met iPods, grote tablets, kleine tablets, slimme telefoons, touch laptops, game consoles, auto’s, koelkasten, en alles wat er nog komen gaat.

~ Bedankt Photoshop voor die mooie jaren. Het was fijn samen

“Het is oplichterij om oude browsers te ondersteunen”, kopt de column van Vasilis van Gemert op de website van Webdesigner Magazine.

Oplichterij, omdat websites er op verschillende, laat staan oude, webbrowsers en platforms hetzelfde uit laten zien aanzienlijk meer kosten voor de klant met zich meebrengt, die commercieel eigenlijk niet te verantwoorden zijn. De front-end ontwikkeltijd met ondersteuning van alleen al IE6 zou volgens Vasilis zelfs 2x langer duren. Ik wil dat zeker geloven.

Oplichterij, want we houden onszelf voor de gek om uniforme oplossingen te vinden voor pluriforme vraagstukken – lees: een veelvoud aan devices, viewports en contexten.

Vasilis stelt in zijn column voor om websites in antieke browsers een minimale basisstyling mee te geven, in een enkele kolom, en meer te investeren in progressieve verbeteringen. Ik geef hem gelijk.

~ Fireworks, vaarwel. Ik zal je nooit vergeten

Zodra je een website opent, is er een wisselwerking tussen jou en de aangeboden content. Je scant, leest, scrollt, klikt, swipet ¹, vergroot, pincht ¹ en ga zo maar door. Al deze interacties kunnen toch niet statisch ontworpen worden? Als visual webdesigner kon je er een tijdje mee weg komen, maar het canvas waarmee zij sites ontwerpen voldoet niet meer. Sterker nog: het canvas waarmee zij ontwerpen heeft nooit voldaan. Het juiste canvas is het web, met html en css als penseel en verf. ← Voorgaande beeldspraak klinkt overigens best Photoshopperig, maar goed.

¹ Pinchen en swipen: nieuwe werkwoorden voor Van Dale

Als webdesigner behoor je verstand te hebben van de materialen waar je producten – in dit geval websites – van zijn gemaakt, net zoals in de analoge wereld een grafisch designer verstand heeft van print- en druktechnieken en een typograaf kunde heeft van soorten papier vanwege het uitlopen van de inkt.

Een reclame-, communicatie- of webdesignbureau zou naar mijn mening door de mand vallen als zij hun nieuwe klanten volledig uitgewerkte, van het scherm spattende, visuele designs presenteren. Tenzij het browser-screenshots zijn!

Neem bijvoorbeeld de jongens van het Groningse Studio Wolf; zij presenteren hun klanten geen pixelperfecte designs, maar een moodboard met kleuren, typografie en beelden.

Kris (interface designer bij de studio) pleit ervoor dat ook interface designers met de klant gaan praten. Dat klink logisch, want interface designers, interactieontwerpers of front-enders – hoe je ze ook noemt – weten heel veel van functie, interactie en responsive/adaptive design. Maar toch zijn het vaak de projectmanagers die de klant nog een kopje koffie aanbieden.

“De belangrijkste taak is dus de vertaling van de wensen van een klant naar een resultaat dat ook aansluit bij het doel van de gebruiker. De interface designer heeft hiervoor de kennis en kan deze vertaalslag het beste uitwerken”, aldus Kris in een artikel over Iedereen kan toch wireframen?

Start jij elk project trouw in Photoshop/Fireworks? Het is niet te laat! Ga eens aanmodderen met code. En denk je dat code moeilijk is? Die honderden knopjes en duizenden functies in Photoshop zijn pas moeilijk! ~ vrij naar Stephen Hay.

Over de auteur

Edgar Leijs
Edgar Leijs is een ervaren webdesigner en vaste redacteur van Heeftstijl. Woont in de hoofdstad en runt vanaf elke plek met WiFi een kleine internet design boutique: Turnyourhead360. http://www.turnyourhead360.nl
  • http://www.aplombontwerp.nl/ Daniël van der Winden

    Eens, maar ik denk niet dat dit van toepassing is op elk project. Niet elk project hoeft geheel responsive te zijn – het kost tenslotte heel veel geld om een website te optimaliseren voor alle apparaten. 
    Als je een website gaat bouwen waarbij je alleen een desktop versie hoeft te realiseren, kun je nog prima overweg met mockups.

    • Edgar Leijs

      Ben het gedeeltelijk met je eens. Niet elk project hoeft responsive, maar da’s niet de insteek van mijn column. Ook voor een fixed width desktop design kun je beter in de browser ontwerpen. Naar mijn idee werkt dat ook veel sneller. Je hebt in no time een werkende prototype, en met een vooraf bepaalde style of mood guide bij de hand, maak je het ontwerp af. Waarom zou je eerst veel tijd besteden aan het maken van een “mooi plaatje”, om dat vervolgens uit te werken in code. Volgens mij is dit juist duurder voor de klant! 

    • http://twitter.com/MennoPP Menno Pietersen

      En welke site wordt vandaag de dag alleen nog bekeken op desktop?

      Hoe weet je nou of bezoekers de site bekijken op de iPad, iPad mini, Samasgung galaxy Tab, Windows Mobile, Windows 8 opr een touch screen….. etc. etc…

      Vanaf nu moet elke website ontworpen worden met het idee dat de schermafmeting niet zeker is. (dit is dus niet per definitie responsive, maar zeker niet fixed-width!)

      • http://www.aplombontwerp.nl/ Daniël van der Winden

        Sommige bedrijven willen niet per se een responsive site. Ik ben het met je eens hoor, maar je krijgt het niet altijd verkocht.

        • http://twitter.com/TurnYourHead360 Turnyourhead360

          Interessant Daniël om te lezen dat je een responsive site niet altijd verkocht krijgt. Iedere klant die ik uitleg over responsive/adaptive web design is zo om! Je moet alleen zorgen dat je het niet (veel) duurder maakt dan een traditionele website. en die winst kun je behalen door het visuele design gedeelte eruit te halen.

          • dvdwinden

            Ik zeg niet dat ik het zelf niet altijd verkocht krijg, maar ik denk dat dat geldt in het algemeen.